$10.000 per maand uitgeven met Google Ad Grants? Non-profits kunnen het!

17 juli 2019 Monique van Rijn

Werk je voor een non-profitorganisatie, zoals een museum of doe je wetenschappelijk onderzoek? Wil je meer vrijwilligers werven, donaties genereren of je verhaal delen met een wereldwijd publiek? En wil je meer online adverteren, maar heb je hier geen budget voor? Dan is Google Ad Grants een uitkomst. Deze subsidie van Google biedt je de mogelijkheid om te adverteren met een maandelijks advertentietegoed van maar liefst $10.000! Hoe kom je hiervoor in aanmerking en wat zijn de haken en ogen?

Waarom adverteren met Google?

Lukt het maar niet om met jouw website bovenin de zoekresultaten te komen van Google met voor jou relevante zoektermen? Of heb je niet de tijd om je website te optimaliseren voor zoekmachines? En wil je meteen resultaat zien van je investering? Dan is de Google Ad Grant echt iets voor jouw organisatie. Het gratis advertentietegoed helpt je om vaker boven in de zoekresultaten te staan. Bovendien kun je er heel gericht je doelgroepen mee bereiken, in de regio, taal en op de dagen en tijdstippen waarop dezen het beste te bereiken zijn.

Wat is Google Ad Grants en hoe werkt het?

Hoewel je zelf kunt bepalen hoeveel budget je voor advertenties inzet, heb je hier als non-profitorganisatie niet altijd budget voor. Speciaal voor non-profitorganisaties is er daarom Google Ad Grants. Dit werkt bijna precies hetzelfde als online adverteren met reguliere Google Ads. Je toont je boodschap aan mensen die zoeken naar non-profitorganisaties zoals die van jou. Iedere keer dat iemand klikt op jouw advertentie betaal jij hier een bepaald bedrag voor. Maar met Google Ad Grants kost dit je geen advertentiebudget. Dat krijg je namelijk van Google!

‘Speciaal voor non-profitorganisaties stelt Google Ad Grants een maandelijks advertentietegoed beschikbaar van maar liefst $10.000!’

Hoeveel klikken naar jouw website kun je krijgen met een maandelijks advertentietegoed van $10.000 van Google? Behoorlijk wat! Maar je moet wel aan een paar voorwaarden en regels voldoen.

Wanneer kom je in aanmerking?

Uiteraard geldt ook voor Google Ad Grants: voor niets gaat de zon op. Er zijn wel wat deelnamevereisten om in aanmerking te komen voor Google Ad Grants. Zo dien je bijvoorbeeld in het bezit te zijn van een ANBI- of SBBI-status en moet je geverifieerd zijn door TechSoup als non-profitorganisatie. Daarnaast mag het geen van onderstaande organisaties zijn:

De kleine lettertjes van Google Ad Grants

Ook binnen het account moet je rekening houden met specifieke voorwaarden en beperkingen:

Wil je meer uit online advertising halen, dan kun je in aanvulling hierop het beste investeren in een betaald ‘Google AdWords’-account . Hiermee kun je audience-lijsten aanmaken en display retargeting inzetten om mensen terug te laten keren naar je website.

Slim en strategisch bieden

Bovenstaande regels zijn van toepassing wanneer je de campagnes instelt op handmatige kosten per klik. Wanneer je de campagnes instelt op ‘Slim bieden’, dan bepaalt Google zelf de klikprijs om deze vervolgens te optimaliseren voor bijvoorbeeld het maximaliseren van conversies. Je hebt dan geen maximale klikprijs meer, maar je moet de conversies wel goed bijhouden. Je hoeft ook niet meer een minimale doorklikratio van 5% te halen. Let wel op dat je nu mogelijk eerder aan het maximale dagbudget van $329 zit, doordat je een hogere klikprijs kunt bieden.

Niet aan de regels voldaan? Account geblokkeerd

Iedere maand ontvang je een mail met een zogenaamd niet-handhavingsrapport. Hierin wordt per eis aangegeven of je account voldoet. Vaak kun je aan de hand van de bijlagen het account aanpassen. Doe je dit niet op tijd binnen de aangegeven periode, dan deactiveert Google je account. Je advertenties worden dan niet meer vertoond. Wanneer je de aanpassingen alsnog doet, kun je dit aangeven bij Google en heractivatie van je account aanvragen.

Om tijd te besparen kun je een Google-script instellen. Je ontvangt dan regelmatig een mail waarin te lezen is of je nog voldoet aan de voorwaarden. Zo heb je meer controle over je account en word je minder snel verrast door een handhavingsrapport van Google.

Grants Pro account

Tot voor kort was het nog mogelijk om een ‘Grants Pro’-account aan te vragen. Hiervoor moest je ook weer aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals een bepaalde doorklikratio behalen. Het grootste voordeel van ‘Grants Pro’ was dat je dan een budget van maar liefst $40.0000 kreeg. Helaas worden deze Pro-accounts niet meer verstrekt.

Ondersteuning nodig met het opzetten van Ad Grants?

Ben je op zoek naar een online marketeer die dit voor jou kan opzetten? Het team van Online Marketeers steekt graag de handen uit de mouwen om jouw Ad Grants-campagnes op te zetten. Ook kunnen wij helpen bij het aanvragen van een account. Neem gerust contact met ons op!

Deel dit bericht:
Meer van

Monique van Rijn