10 on-page SEO tips voor 2020

3 januari 2020 Anne Schuttelaars

Jouw positie in Google wordt bepaald door meer dan 200 factoren. Als je hier rekening mee houdt, dan zou je in principe altijd hoog moeten scoren op relevante zoekvragen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, want deze factoren zijn top secret. Daarnaast wordt er constant aan het algoritme gewerkt, waardoor de relevantie van on-page en off-page factoren ook kan veranderen. Conclusie: SEO is never done.

Uiteraard geeft Google zo nu en dan wel een tipje van sluier, zeker als er een grote update in het algoritme wordt doorgevoerd. Ook zijn veel (internationale) SEO-specialisten dol op het delen van hun best practices, waar wij dan weer verder op kunnen borduren. Met deze on-page SEO tips is jouw website klaar voor 2020.

Wat is on-page SEO?

Met on-page SEO wordt het optimaliseren van webpagina’s bedoeld met als doel om hoger te scoren in het organisch zoekresultaat. Deze optimalisaties zijn belangrijk omdat het zoekmachines helpt om jouw website en inhoud te begrijpen en relevante zoekvragen te identificeren. Met deze 10 tips geef je jouw website een boost op het organische zoekresultaat, met meer relevante bezoekers als gevolg.

1. Denk aan E-A-T

Wellicht heb je er al eens van gehoord: E-A-T. De letters staan voor expertise, authority en trustworthy en vormen samen het raamwerk dat Google gebruikt om content, webpagina’s en websites te beoordelen. In dit artikel lees je hoe je jouw on-page SEO kan boosten door rekening te houden met deze factoren.

2. Schrijf een pakkende meta titel

De meta titel is niet de titel van een webpagina, maar de titel die je in bovenaan in het tabblad ziet. Je denkt nu vast: “Dat ziet toch niemand?”. Klopt, het valt minder op. Maar wist je dat deze titel ook in de zoekmachines wordt gebruikt? Het is wellicht niet de belangrijkste rankingfactor, maar het zou zonde zijn als je punten laat liggen op iets wat je eenvoudig kunt toevoegen. Het is immers het eerste wat men van je ziet als ze in Google naar een relevante zoekterm zoeken.

3. Meta-omschrijving – idem dito

Een zoekresultaat in Google bestaat natuurlijk niet alleen uit een meta titel. Om je verhaal extra kracht te geven, schrijf je een pakkende meta-omschrijving die als een korte samenvatting van jouw webpagina fungeert. Resultaat: een hogere CTR en kwalitatief verkeer.

4. Laat ze doorscrollen

Komt er wel verkeer op je website, maar verlaten zij deze zonder ook maar 1 keer te scrollen? Zonde toch? Het kan zijn dat jouw titel toch niet zo pakkend is als dat je zelf dacht. De eerste indruk is essentieel. Denk dus goed na over de titel die je boven een pagina zet. Zou je zelf doorlezen als je die ziet? Weet men wat ze kunnen verwachten als ze doorscrollen? Neem er wat extra tijd voor en je zult zien dat je bezoekers ook meer tijd zullen besteden op jouw website.

SEO-specialist inhuren?

5. H1’s, H2’s enzovoorts

Dat Google onlangs bevestigde dat het gebruik van header tags geen directe rankingfactor meer is, betekent niet dat we ze niet meer hoeven te gebruiken. Header tags zorgen namelijk voor overzicht; iets wat websitebezoekers enorm waarderen. Het zorgt ervoor dat jouw content behapbaar en makkelijker te lezen is. Jouw keywords erin ‘proppen’ hoeft dus niet meer (tenzij dit een uitleg biedt over de content die eronder staat).

6. “SEO schrijven”

Een SEO-specialist houdt rekening met zowel de gebruiker als de zoekmachine. Content schrijven puur om content te schrijven heeft geen zin meer. Je kan er dan misschien wel op gevonden worden door een zoekmachine, maar als je gebruiker geen behoefte heeft aan die content dan kom je ook geen stap verder. Je content moet dus van hoge kwaliteit, substantieel en relevant zijn om een zichtbaar effect te realiseren.

Het laatste nieuws direct in je mailbox?

7. Zoekwoord overload

Zo’n 10 jaar geleden werkte het nog: je gooide je pagina helemaal vol met het trefwoord waar je op wilde scoren en BAM … je stond op nummer 1 in Google. Sorry my friends, maar die tijd is al lang voorbij. Sterker nog, wanneer je nu een zoekwoord overmatig gebruikt, kan het juist een negatief effect hebben op je SEO-score.

 

Check daarnaast of je niet op meerdere pagina’s op hetzelfde zoekwoord focust. Een tool zoals YOAST geeft het aan wanneer dit het geval is (mits je uiteraard het zoekwoord in de tool zet).

8. Check je bestaande content

Hoe vaak check jij de content die je een tijd geleden hebt geschreven? De meeste mensen focussen zich vooral op het creëren van nieuwe content, terwijl er zoveel te behalen valt bij je oude content. Check bijvoorbeeld of je bestaande content nog steeds up-to-date is, of je jouw doelen nog steeds behaalt en of de content nog wel bij jouw bedrijf past.

9. Optimaliseer je afbeeldingen

Afbeeldingen zorgen er niet alleen voor dat jouw website visueel aantrekkelijk is, maar nemen ook nieuwe rankingopties met zich mee. Door jouw afbeeldingen te optimaliseren en te voorzien van een ALT-tag kan je namelijk ook scoren in Google Image Search. Zorg er dan wel voor dat jouw afbeeldingen niet te zwaar zijn (max 500KB). Dit zorgt namelijk voor een langere laadtijd van de website, wat juist weer negatieve gevolgen op je SEO heeft. Je kan hier vaak een simpele plug-in voor downloaden zodat je niet alle afbeeldingen handmatig hoeft te verkleinen.

10. Ga voor gebruiksvriendelijkheid

Als een gebruiker via een zoekmachine op jouw link heeft geklikt, dan wil je natuurlijk ook dat ze iets op je site gaan doen. Zorg ervoor dat jouw website zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Aspecten zoals snelheid, navigatie en content zijn van essentieel belang als je gaat voor de ultieme user experience. Kijk hier dus kritisch naar, vraag eens wat rond en blijf testen om ervoor te zorgen dat jouw website optimaal werkt voor jouw potentiële klant.

 

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij jouw on-page SEO strategie? Onze SEO-specialisten helpen je graag!

Deel dit bericht:
Meer van

Anne Schuttelaars