Next-level LinkedIn; boost de resultaten van jouw bedrijfspagina

11 november 2019 Kaj Esser

Om te beginnen is het geen schande als jouw paginaprestaties gedaald zijn. Het organische bereik van bedrijfspagina’s is gemiddeld namelijk ook gedaald van zo’n 20% naar slechts 4 tot 5%. In de praktijk betekent dit dat slechts 4 tot 5 van de 100 volgers jouw berichten te zien krijgen. Dat dit percentage voor bijdrages van bedrijfspagina nu laag ligt is jammer, maar het betekent ook dat hier kansen liggen. Met bijvoorbeeld een benchmark van 1% voor het interactiepercentage, betekent het dat slechts 0,04 op de 100 volgers interactie zal hebben met jouw post. Dit kan beter! Om je een duwtje in de goede richting te geven zal ik uitleggen hoe je ervoor kan zorgen dat jouw berichten zichtbaarder worden voor het bredere publiek (lees: niet-volgers).

Werking LinkedIn-algoritme

Zoals je misschien al opgevallen is, bestaat je LinkedIn-feed voornamelijk uit activiteit van jouw connecties. Dit komt door het gegeven dat LinkedIn voorrang geeft aan activiteit van personen. En dan niet aan de top 1% gebruikers, maar aan personen zoals jij en ik met een netwerk dat niet bestaat uit tienduizenden personen. Om jouw bedrijfsnetwerk te vergroten is het dus belangrijk dat de interactie van personen met jouw berichten verschijnt in de newsfeed van derden.  

Er zijn twee factoren die hier invloed op hebben: het aantal weergaven en het interactiepercentage. Een stijging van één van deze twee betekent al een stijging in het aantal personen dat interactie met jouw post heeft. Een mooi doel op zich, maar we leggen de lat nog wat hoger. We willen zowel het aantal weergaven als het interactiepercentage verhogen. Hoe gaan we hierbij te werk? 

We beginnen met orde scheppen in de LinkedIn-chaos. Hiervoor is het belangrijk om te begrijpen hoe LinkedIn jouw bijdrages beoordeelt. Hier is LinkedIn, in tegenstelling tot Facebook, gelukkig heel transparant over. Een social media specialist kan je hier als geen ander bij helpen.

  1. De eerste stap in het proces is het beoordelen van de content. Als LinkedIn jouw content goedkeurt, dan verschijnt jouw bericht in de newsfeed.
  2. Hierna volgen de belangrijke eerste uren van je bericht. Hierin beoordeelt LinkedIn automatisch of zij de bijdrage blijft vertonen. Dit doet zij door te kijken naar de interactie van de doelgroep met jouw post. De interactie kan zowel positief (liken, reageren en delen) als negatief zijn (spam-markeringen, verbergen post). Vanzelfsprekend zorgt positieve interactie voor meer bereik en negatieve interactie voor minder bereik.
  3. Ontvangen medeLinkedIngebruikers jouw bericht positief? Dan kijkt LinkedIn vervolgens naar de kwaliteit van jouw (bedrijfs)profiel en netwerk. Om te zorgen dat er niet enkel virale content verschijnt in jouw feed, kan LinkedIn je bericht minder vaak vertonen. Echter, zolang de interactie blijft, zal de bijdrage voorbij blijven komen in de feed. Daarnaast is het belangrijk dat de beoordeling van jouw content goed is. Goede content bestaat voor LinkedIn uit de volgende drie pijlers:

Interactie zorgt er met name voor dat jouw bericht blijft circuleren op de tijdlijnen van je connecties. Dit is de reden waarom je berichten van enkele dagen of weken oud tegen kan komen op LinkedIn, in tegenstelling tot Facebook, waar dit zelden gebeurt.  

In de praktijk

Dat LinkedIn open is over dit algoritme is heel fijn voor ons. Hierdoor kunnen wij berichten optimaliseren voor dit algoritme. Zoals besproken valt er op twee vlakken winst te behalen: (1) weergaven en (2) interacties. Hoe zorg je voor een hoger aantal weergaven en een hogere interactiefrequentie? Aan de hand van de werking van het algoritme heb ik enkele optimalisaties voor je op een rijtje gezet:

 1. Houd het kort

Schrijf een bericht van maximaal 150 woorden. Houd er hierbij rekening mee dat LinkedIn je bericht na ongeveer twee regels onderbreekt voor een ‘meer weergeven’-knop. Maak de lezers dus nieuwsgierig naar de tekst die volgt, zodat ze op deze knop drukken. Dit verhoogt het interactiepercentage, wat weer meeweegt in het algoritme… Je kent het ondertussen wel.

 2. Wees persoonlijk

Probeer de personen aan te spreken die jij wilt bereiken. Begin de eerste twee regels met een tekst die hen waarschijnlijk zal aanspreken of noem het beestje letterlijk bij de naam. ‘Wij als online marketeers hebben gemerkt dat …’ of ‘De ervaringen van deze managers kunnen jou helpen om je managementskills te verbeteren’. Hierdoor voelt jouw doelgroep zich aangesproken en geneigd te interacteren met jouw bericht 

 3. Vraag om interactie

Het is duidelijk dat LinkedIn draait om kwaliteit en interactie. Comments are king! Schroom dus niet om deze uit te lokken. Eindig je verhaal met een call to action, zoiets als ‘Wat zijn uw ervaringen met..?’ of een stelling die reacties uitlokt. 

 4. Taggen!

Pietje Puk is genoemd in een bericht’. Door personen ttaggen vergroot je de kans dat connecties van Pietje Puk dit voorbij zien komen in hun tijdlijn. En laat dat bericht nou net jouw post zijn met een dijk van een eerste twee regels waardoor (nog) nietvolgers interacteren met jouw bericht. 

Ontvang het laatste online marketing nieuws in je mailbox!

5. Breng variatie aan

Maak gebruik van de mogelijkheden die LinkedIn biedt, zoals het uploaden van documenten en video’s. Uiteraard houdt LinkedIn het liefst de activiteit op het eigen platform. Bedenk dus of je de flyer van jouw event kan uploaden als document of de aftermovie van je event als native video kan plaatsen, in plaats van een externe link. 

 6. Gebruik hashtags

Hashtags zijn een goede manier om jouw bericht de juiste branding mee te geven en in één oogopslag de onderwerpen te beschrijven. Uit onderzoek van Richard van der Blom (Social Selling & LinkedIn Expert) bleek dat drie hashtags het aantal weergaven van jouw post met 50% kan vergroten ten opzichte van het niet gebruiken van hashtags. Check altijd even in de LinkedIn zoekbalk of jouw hashtag ook daadwerkelijk bereik heeft. 

7. Timing is key

Niet iedereen zit 24/7 op LinkedIn. Vind uit op welke tijdstippen jouw netwerk het meest actief is. Vaak is dit ’s ochtends of ’s avonds, kijk dus verder dan de 9 tot 5 werkuren voor het plaatsen van een bericht. Wil je hier meer over weten? Coosto deed onderzoek naar de beste tijdstippen van posten voor elk platform. Maar, pas op dat dit niet elke dag op hetzelfde tijdstip is, dit kan door LinkedIn bestraft worden met minder weergaves.

 8. Less is more

Bij LinkedIn gaat het om kwaliteit boven kwantiteit. Kies zorgvuldig uit wat je wil plaatsen en houd het bij 2 berichten per dag. Uit hetzelfde onderzoek van Richard van der Blom, en uit eigen ervaring, blijkt dat bij het plaatsen van drie posts op een dag, er eentje bestraft wordt door deze minder weer te geven. Zorg tevens dat er in ieder geval drie uur tussen twee berichten zit.

9. Ask a friend!

Vraag aan familie, vrienden, collega’s etc. om direct jouw bericht te liken en delen. Interactie binnen een uur na het plaatsen is namelijk een belangrijk onderdeel van het algoritme van LinkedIn. Zowel doorklikken als likes tellen mee voor het interactiepercentage.  

10. Blijf interacteren

Dit kan je doen door te reageren op reacties. Zorg dat de interactie op gang blijft, want zoals je ondertussen weet: LinkedIn = interactie. 

Meer weten?

Dit waren ze: mijn tien makkelijk toe te passen tips waarmee je veel winst kunt behalen. Wil je hierna je bereik nog verder vergroten? Maak dan gebruik van LinkedIn Ads! Mijn collega Nicole legt je in een blog uit hoe je dit slim doet. Heb je een vraag voor mij? Stel hem via kaj@online-marketeers.nl 

Deel dit bericht: