Een succesvolle franchise met de juiste online marketingstrategie

6 juni 2019 Kim van Gils - van der Velden

Veel franchise-organisaties zijn op zoek naar de beste online marketingstrategie die past bij deze bijzondere manier van ondernemen. Deze ondernemingsstructuur, waarbij een franchisegever samenwerkt met lokale franchisenemers, vraagt om een eigen aanpak. Hierin worden de krachten van franchisegevers en -nemers gebundeld om tot een effectieve online marketingstrategie te komen. Deze krachten kunnen elkaar versterken als je hierbij rekening houdt met de nodige risico’s. In dit blog laat ik je zien welke risico’s dit zijn en deel ik handige quick wins.

De krachten bundelen

Binnen een franchise-organisatie zijn er diverse manieren om tot een gezamenlijk marketingbudget te komen. Vaak bestaat het uit de inleg van de franchisegever en de franchisenemers. De inleg van de franchisenemers kan een marketing-fee zijn: een vast bedrag over bijvoorbeeld een lead of sale. Afspraken over dit marketingbudget worden vastgelegd in een franchise-overeenkomst.

Landelijk vs. lokaal budget

De afspraken rondom het marketingbudget resulteren in een spanningsveld ten aanzien van het algemene budget. Franchise-organisaties hanteren veelal een landelijk beleid rondom de inzet van het marketingbudget. Hoewel velen Nederland als klein kikkerlandje zien, kunnen de lokale verschillen ook hier enorm zijn. Denk bijvoorbeeld aan verschillen in concurrentie en de opbouw van de doelgroep. Daardoor zal een marketingbudget van €1.000,- in Amsterdam een totaal ander resultaat opleveren in Groningen. Dit resulteert in een spanning tussen franchisegever en -nemer, waardoor franchisenemers van mening zijn dat marketingbudgetten ‘verkeerd’ ingezet worden.

Een centrale boodschap

De franchisegever is in the lead voor de marketingstrategie van het product of de dienst. Een centrale organisatie bepaalt de strategie en de implementatie daarvan. Er kleven daardoor een groot aantal risico’s aan de lokale marketinginitiatieven van de franchisenemers:

4 quick wins voor jouw franchise

  1. Reguleer de inzet van lokale marketinginitiatieven: in plaats van het verbieden van deze initiatieven of deze volledig los te laten is het verstandig om hier een beleid voor te maken. Begin klein met een inventarisatie van de lokale initiatieven.
  2. Investeer in de lokale vindbaarheid van jouw vestigingen: doordat Google haar zoekresultaten o.a. op lokale aanwezigheid indexeert is het verstandig om hier actief op te sturen. Zorg daarom voor voldoende lokale content op de centrale website.
  3. Kies voor 1 domein: het bundelen van de krachten van afzonderlijke franchisenemers via een centrale website zorgt voor een duidelijke voorsprong op lokale concurrenten. Door zowel landelijk als lokaal aanwezig te zijn realiseer je een stevige positie binnen de zoekmachines.
  4. Kies voor lokale social media: social mediakanalen zijn bij uitstek geschikt om de lokale doelgroep te bereiken. Door bijvoorbeeld de lokale Facebook-pagina’s te koppelen aan de centrale Facebookpagina’s is het mogelijk om centrale posts direct door te plaatsen. Daarnaast kan een lokale ondernemer inspelen op lokale actualiteiten.

De juiste online marketingstrategie

Ben je franchisegever of franchisenemer en ben je op zoek naar de juiste online marketingstrategie? Dan is het belangrijk om deze te combineren met de franchisecontracten. Vanuit goede afspraken kom je tot een optimale combinatie landelijke en lokale initiatieven. Wil je hier meer over weten? Neem vrijblijvend contact met me op!

Deel dit bericht: