Google Tag Manager voor de slimme ondernemer

28 maart 2019 Robin van der Reijnst

Weet je nog? Vroeger, toen we nog geen Spotify hadden, maar naar een platenwinkel moesten gaan? Dat we een brief moesten sturen, in plaats van een WhatsAppje? Dat we de deur uit moesten om te gaan shoppen? En dat we een webbouwer nodig hadden om tags op een website te laten plaatsen? Bizar.

Om erachter te komen hoe bezoekers zich op je website gedragen heb je deze zogeheten tags nodig. Het plaatsen hiervan was ‘vroeger’ nogal een technische aangelegenheid, waarbij marketeers en ondernemers voornamelijk aan het wachten waren op de (trage) implementatie van de IT-afdeling. Met Google Tag Manager (GTM) plaats je tegenwoordig zélf binnen enkele minuten nieuwe tags in de broncode van een website. Daarmee is het een stuk gemakkelijker geworden om meer uit je online marketingactiviteiten te halen!

Tags? Interessant, vertel me meer!

Iedere ondernemer, analist & online marketeer weet het; de gebruiker staat altijd centraal. Maar hoe centraal staat de gebruiker in jouw organisatie? Weet je hoe een gebruiker zich op jouw website gedraagt? Hoe vaak deze inlogt en hoe vaak bezoekers die ene brochure downloaden?

Op die vragen kun je eenvoudig antwoord geven met behulp van Google Tag Manager. Hoewel deze tool al sinds 2012 bestaat, wordt hij nu steeds meer omarmd door marketeers. En terecht! Het is in mijn ogen een onmisbare, gratis, tool waarmee je een heleboel waardevolle informatie kunt verzamelen! Hieronder geef ik je een aantal tips en tricks, waarmee jij het meeste uit jouw bedrijf kunt halen, jezelf tijd kunt besparen en meer waardevolle conversies kunt realiseren.

Google Tag Manager Pro-tip: copy & paste

Voordat ik begin met deze eye-opening tips wil ik graag een tijdbesparende Google Chrome Extensie uitlichten die mij (iemand die veel met Google Tag Manager werkt) enorm heeft geholpen. Met deze extensie kun je namelijk heel eenvoudig Tags, Triggers & Variabelen van Google Tag Manager kopiëren en plakken naar een ander account. Voeg ze gewoon toe aan de extensie en plak ze in het gewenste account. Bijzonder handig wanneer je ein-de-lijk een werkende javascript cookiemelding hebt geschreven die specifieke scripts inlaadt op basis van de gemaakte keuzes in de cookiemelding. Nu kun je ze gewoon kopiëren en plakken in je andere websites!*

*Dit is moeilijker dan ik laat blijken, maar ik help je er graag bij. Wil je dit ook? Mail me via robin@online-marketeers.nl.

Google Tag Manager Tip 1: scroll-gedrag

Veel mensen zien het bouncepercentage in Google Analytics als een indicator om de pagina te beoordelen. Logisch, want wanneer een bezoeker op je website komt en vervolgens gelijk weer weggaat, dan is het geen kwalitatieve bezoeker, toch? Dat is echter niet altijd het geval. Een bounce in Google Analytics staat inderdaad gelijk aan iemand die op je pagina landt en deze vervolgens verlaat zónder interactie. Maar wat als je landingspagina alleen een interessant artikel of een routebeschrijving bevat? Of als de bezoeker op zoek is naar een telefoonnummer? Dan betekent dit dat de bezoeker antwoord heeft op zijn/haar vraag, nergens op klikt en de website verlaat. Hij was dus wel degelijk geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt. Het interpreteren van dit soort data vraagt dus om meer nuance. Hoe krijg je daadwerkelijk meer inzicht in het gedrag van je websitebezoekers? Door het scroll-gedrag in kaart te brengen!

Een paar tips:

Met een 'Scroll-depth' event krijg je meer inzicht in de tijd die bezoekers op je site doorbrengen.
Maak een tag aan die een event doorstuurt naar Google Analytics.

Google Tag Manager Tip 2: meet downloads

Op veel websites kun je bestanden downloaden, zoals een whitepaper over social media, een brochure van een winkelpand, of de algemene voorwaarden van een verzekering. Als je downloadbare bestanden op je website aanbiedt, dan is het handig om te weten of bezoekers deze ook daadwerkelijk downloaden, en zo ja: hoe vaak, wanneer & welke? Hier kun je eenvoudig achter komen, door het volgende in te stellen.

1) Maak een trigger aan. Deze trigger maakt gebruik van klik-elementen. Je kun hierin alle klikken toevoegen. Als je bijvoorbeeld een brochure toevoegt in de vorm van een pdf, dan voeg je het element ‘.pdf’ toe als een voorwaarde. De Click URL moet dan ‘.pdf’ bevatten.

Meet de downloads op je website met een trigger.

2) Voeg een Analytics-event toe met de trigger.

Voeg een event toe in Google Analytics met een trigger.

Google Tag Manager Tip 3: video

Ook nieuwsgierig hoe ingesloten YouTube-video’s op je website worden bekeken? Dit kun je eenvoudig en snel uitzoeken met Google Tag Manager en Google Analytics. Zo maak je inzichtelijk op welke pagina de video’s worden bekeken en waar mensen in de video afhaken Handige gegevens waarmee de video’s inhoudelijk verbeterd kunnen worden. Wil je ook zoveel mogelijk inzichten uit je YouTube-video’s halen? Bekijk hieronder de 3 stappen.

1) Vink alle video variabelen in Google Tag Manager aan via Variabelen > configureren. Deze zijn standaard niet ingeschakeld maar om deze variabele en de bijbehorende waarden in de triggers te zien zul je deze vakjes moeten aanvinken.

Vink alle variabelen in Google Tag Manager aan.

2) Voeg vervolgens de YouTube-trigger toe in Google Tag Manager. Voeg hierin ook de voortgangspercentages toe! Voor dit voorbeeld gebruiken de onderstaande instellingen, de voortgangspercentages kun je naar eigen inzicht veranderen naar andere percentages of tijdwaarden als je dat graag wilt. Vink ook de JavaScript API ondersteuning aan, hiermee zal Google Tag Manager relevante parameters zal toevoegen als ze er niet in staan.

Voeg een YouTube-trigger toe in Google Tag Manager.

3) Maak een Look-up table variabele voor de video-acties die je wilt bijhouden.
Vanuit Google Analytics kun je maar drie variabelen inzichtelijk maken: Categorie, Actie en Label. Maar daarnaast zijn er nog veel meer interessante, waardevolle variabelen die je inzichtelijk wilt hebben, zoals vermeld bij stap één. Gelukkig is ook daar een oplossing voor! Je kunt al deze variabelen combineren door middel van een “Look-up table variabele”. Hiermee kun je de tag op de juiste manier invullen en hernoemen voor elke actie.

In het onderstaande voorbeeld maken we in de look-up table maak gebruik van de ingebouwde variabele {{Video Status}}, die standaardacties heeft zoals start, pauze & buffering. We hernoemen die acties vervolgens om ze gebruikersvriendelijker te maken en voegen het {{Video Percent}} toe aan de output van ‘process’. De naam van deze nieuwe look-up variabele noemen we “Video Acties”.

In de look-up table kun je gebruikmaken van ingebouwde variabelen.

4) Maak een Google Analytics Event Tag om de juiste gegevens naar Google Analytics te verzenden. Als laatste stap voeg je een Event Tag toe met de hierboven aangemaakte variabele {{Video Acties}}. Deze kun je vervolgens in Analytics gebruiken in een aangepaste rapport, nieuwe doelgroep of toevoegen als doel!

Voeg een event-tag toe.

Ook meer uit Google Tag Manager halen?

Ben je aardig op weg met Google Tag Manager, maar twijfel je of alles helemaal goed is ingesteld? Wil je een specialist mee laten kijken? Of laat je Tag Manager liever helemaal over aan een specialist? Ik help je graag op weg! Stel vrijblijvend je vraag via robin@online-marketeers.nl.

Deel dit bericht:
Meer van

Robin van der Reijnst