Grote veranderingen voor Google Ads

11 september 2019 Nienke Zijsling

De mogelijkheden binnen Google Ads ontwikkelen zich razendsnel. Als online marketeer op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen is daarom wel eens lastig. Speciaal voor jou zette ik twee maanden geleden al vier nieuwe Google Ads features op een rij. Hoog tijd voor een nieuwe update met de belangrijkste wijzigingen binnen Google Ads.

Boost je conversies met seizoensgebonden aanpassingen

“Slim Bieden”-strategieën zoals Doel-CPA en Doel-ROAS, houden al rekening met grootschalige seizoensinvloeden om de prestaties van je advertentiecampagnes in Google te verbeteren. Bijvoorbeeld de piek rond de feestdagen in december of juist de dip tijdens de (zomer)vakantieperiode. Het algoritme heeft echter moeite om adequaat te reageren op evenementen die gedurende korte tijd voor een aanzienlijke verandering in het conversiepercentage zorgen. Denk aan een driedaagse sale of de lancering van een nieuw product. Dankzij deze nieuwe feature kun je de biedingen optimaliseren tijdens evenementen die specifiek zijn voor jouw bedrijf.

Je stelt de seizoensgebonden aanpassingen in onder je biedstrategieën (onder “gedeelde bibliotheek”) en kiest vervolgens voor geavanceerde besturingselementen in het linkermenu. Tijdens het instellen kun je de periode, het type campagnes en type apparaat kiezen waarvoor de aanpassingen gelden. Tot slot geef je aan met welk percentage je verwacht dat het aantal conversies zal stijgen of dalen tijdens de aangegeven periode.

Seizoensgebonden aanpassingen zijn momenteel alleen beschikbaar voor Search- en Display-campagnes. De verwachting is dat Shopping later dit jaar volgt. De aanpassingen zijn alleen geschikt voor korte periodes, idealiter één tot zeven dagen. Langer dan veertien dagen wordt door Google afgeraden.

Vaarwel gemiddelde positie

In de week van 30 september is het zover, we nemen afscheid van één van de oudste statistieken: de gemiddelde positie van je advertenties. Voor veel SEA-specialisten is het verdwijnen van deze positie waarschijnlijk eerder een zegen dan een vloek. “PPC-God” Frederick Vallaeys legde eerder dit jaar in zijn blog al uit waarom de gemiddelde positie tegenwoordig eigenlijk een waardeloze statistiek is.

Gelukkig zijn er tegenwoordig andere statistieken die beter inzicht geven in wat we eigenlijk willen weten: dat de advertenties worden weergegeven op plekken waar ze meer omzet genereren. De vier belangrijke statistieken zijn:

• Vertoningen (abs. top) %
• Vertoningen (top )%
• Vertoningspercentage zoeknetwerk abs. top
• Vertoningspercentage zoeknetwerk top

Dankzij deze nieuwe statistieken krijg je eindelijke echt inzicht in hoe zichtbaar je advertenties zijn. Meer weten over het verdwijnen van de gemiddelde positie en welke strategieën je nu het best kunt toepassen? Lees de uitgebreide blog van mijn collega Dennis over het verdwijnen van de gemiddelde positie.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Dag versnelde weergave

We nemen nog meer afscheid. Per 1 oktober zal de versnelde weergave voor Search- en Shopping-campagnes worden uitgeschakeld. Met deze instelling werden de advertenties ononderbroken vertoond gedurende de dag tot het dagbudget op was. Vooral in de e-commerce, en met name in shopping-campagnes, werd deze instelling regelmatig gebruikt. Door een hoog dagbudget in te stellen in combinatie met versnelde weergave weet je namelijk zeker dat je advertenties de hele dag getoond worden.

Google faseert deze optie nu uit, omdat het bedrijf aangeeft dat het inefficiënter is dan de normale weergave. Bij beperkte budgetten kan het zijn dat je advertenties halverwege de dag al niet meer weergegeven worden. Daarnaast kan deze instelling ook de kosten per klik (CPC) verhogen omdat de competitie hoger is aan het begin van de dag als veel mensen op deze wijze hun campagnes insteken. Google geeft daarnaast aan dat de standaardmethode verbeterd is. Deze kijkt tegenwoordig naar de prestaties van je advertentie gedurende de dag en maximaliseert de prestatie binnen je beschikbare budget.

Mocht je op 1 oktober toch nog campagnes hebben met de versnelde instelling, dan worden ze automatisch gewijzigd naar de standaardweergave.

Maximaliseer je conversiewaarde

Er is weer een nieuwe slim-bieden-strategie toegevoegd: “conversiewaarde maximaliseren”. Zoals de naam al doet vermoeden helpt deze automatische biedstrategie je de conversiewaarde te maximaliseren binnen je aangegeven budget. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een conversiewaarde hebt toegekend aan je conversies.

Google zegt dat er bij deze biedstrategie o.a. gebruik wordt gemaakt van de historische gegevens van je campagnes om het optimale CPC-bod te bepalen in de veiling. Belangrijk is om van tevoren te controleren of je budget goed ingesteld staat, aangezien Google zal proberen om dit budget volledig uit te geven.

Hoewel handmatig bieden natuurlijk nog steeds een optie is, zien we dat er steeds meer nadruk komt te liggen op automatische biedstrategieën. Automatische biedingen kunnen een hoop werk schelen en de prestaties van je campagnes drastisch verbeteren, mits je weet wat je doet en helder hebt wat je doelen zijn.

Pak je voorsprong

Bovenstaande is slechts een greep uit de ontwikkeling die Google Ads, bijna dagelijks, doorvoert. Wil jij ook op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn of Facebook.

Wil je specifiek advies voor jouw organisatie of kun je hulp gebruiken bij het opzetten en beheren van je Google Ads campagnes? Neem dan contact met ons op!

Deel dit bericht:
Meer van

Nienke Zijsling