Smart display vs. regulier display

26 juni 2020 Max Schurer

Online marketeers weten wel dat er verschillende mogelijkheden zijn binnen het display netwerk van Google, maar wat nou precies de voor- en nadelen zijn van de reguliere en smart campagnes is vaak niet helemaal duidelijk. In dit artikel leg ik je uit:

  • Wat deze twee campagnetypes inhouden;
  • Wat de voor- en nadelen per campagnetype zijn;
  • Wanneer je welk campagnetype inzet;
  • Hoe je smart display-campagnes maakt.

Doel van displaycampagnes

Google display-advertenties zet je in om jouw doelgroep te bereiken als ze op hun favoriete websites browsen, een YouTube-video aan een vriend laten zien, hun Gmail-account checken of mobiele apparaten en apps gebruiken.

Displaycampagnes worden voornamelijk ingezet om:

Om je doelgroep zo goed mogelijk te bereiken, moet je op ieder device zichtbaar zijn. Wij adviseren (bijna) altijd om je display-advertenties in onderstaande formaten te (laten) maken. Dit zijn de meest gangbare afmetingen op websites, apps en platformen:

250 x 250 – Square
200 x 200 – Small Square
468 x 60 – Banner
728 x 90 – Leaderboard
300 x 250 – InlineRectangle
336 x 280 – Large Rectangle

 

120 x 600 – Skyscraper
160 x 600 – Wide Skyscraper
300 x 600 – Half-Page Ad
970 x 90 – Large Leaderboard
320 x 50 – Mobile Leaderboard

Reguliere display vs smart display

Reguliere display advertenties

Wanneer gebruik je deze vorm?

Met reguliere display-advertenties bedoelen we ‘handgemaakte’ display-advertenties. Deze advertenties worden vaak door een designer ontworpen en zijn altijd custom-made. Bij Online Marketeers ontwikkelen we deze advertenties (bijna) altijd zelf met de tool BannersnackZodra alles netjes binnen de huisstijl van het bedrijf of organisatie is opgemaakt, kan je ze als zip-bestand uploaden naar Google Ads.

Je gebruikt de reguliere display-advertenties als je:

 De nadelen van reguliere display-advertenties zijn:

 Voorbeeld advertentie

Hieronder een voorbeeld van hoe zo’n reguliere display er bij Online Marketeers uitziet:

 

Smart display-advertenties – Slimmer, niet moeilijker

Met smart display maakt Google haar display-advertenties toegankelijk voor het grote (en minder technische) publiek. Smart displaycampagnes maken het mogelijk om binnen no time een goed werkende displaycampagne te hebben draaien. Maar de échte kracht hiervan ligt bij het algoritme. Je vult namelijk zelf een aantal standaard onderdelen in, zoals: kopteksten, afbeeldingen en logo’s. Google gaat deze vervolgens zelf combineren en op zoek naar de varianten die voor jou de meeste klanten opleveren. Slimme displaycampagnes worden automatisch binnen enkele dagen geoptimaliseerd.

Het grote verschil met reguliere display-advertenties is dat Google hier een aantal taken van je overneemt. Zo worden targeting, bieden en het maken van advertenties minder arbeidsintensief gemaakt. De drie belangrijkste verschillen ten opzichte van reguliere display ads zijn:

1. Het bieden doet Google zelf met slimme displaycampagnes. Dit wordt gedaan op basis van een doel-CPA om ervoor te zorgen dat jij altijd de grootste kans op een conversie hebt.

 

2. Targeting wordt geoptimaliseerd terwijl je campagne loopt. Google optimaliseert constant door ‘machine learning’. De doelgroep begint erg breed en wordt op prestatiebasis geoptimaliseerd. Voordat dit helemaal perfect werkt, ben je dus wel even bezig, maar het gebeurt wel volledig automatisch.

 

3. De belangrijkste functie van slimme campagnes is het automatisch aanmaken van advertenties. Advertenties worden automatisch gegenereerd op basis van de bouwstenen die je aanbiedt. De advertenties passen zich aan naar alle formaten die hierboven benoemd staan en worden op ieder device weergegeven.

Voordelen

  • Een veel eenvoudiger proces voor het opzetten van campagnes;
  • De prestaties van slimme displaycampagnes worden geoptimaliseerd met automatisch bieden en targeting, inclusief remarketing;
  • Een overzichtelijke interface voor het beheer van je advertenties;
  • Als je nog niet veel ervaring hebt met display-advertenties is dit een goede manier om kennis te maken met display ads. Je hebt binnen een paar minuten al een goed presterende campagne klaarstaan.

Nadelen

  • Minder controle over hoe de advertenties eruit komen te zien;
  • Wanneer je account spiksplinternieuw is, kan deze advertentievorm moeite hebben met het vinden van de juiste doelgroep;
  • Geen volledige controle over de biedingen;
  • Geen coole animaties.

Hoe maak je smart display-advertenties?

Om te laten zien hoe makkelijk het is om een slimme campagne op te zetten, heb ik hieronder het proces alvast voor je gevisualiseerd:

Stap 1
Selecteer de slimme display-campagne

Stap 2
Maak keuze uit locatie, taal en budget

Stap 3 
Vul een aantal koppen + beschrijvingen in

Et voila, een aantal prima ogende display-advertenties.

Conclusie: Aandacht maakt alles mooier

Als online marketeer kies ik eigenlijk altijd voor de reguliere display-optie. De reden hiervoor is dat ik het belangrijk vind om de display-advertentie zo ‘persoonlijk’ mogelijk te maken, en daar is tijd en aandacht voor nodig. Consistentie in de kwaliteit van je merkuitingen is belangrijk voor de herkenbaarheid en autoriteit die je wil uitstralen. Ook heb je met reguliere ads meer controle over welke advertenties getoond worden, waar deze gezien worden, hoe vaak deze getoond worden en op welke devices.

Dat ik zelf altijd kies voor reguliere advertenties, betekent niet dat ik de voordelen van Smart display niet zie. Smart display ads is een erg snelle en makkelijke manier om display-advertenties te laten zien aan jouw doelgroep. Je hebt zelf weinig controle, maar de vraag is of dat erg is. Niet iedereen heeft het budget of de tijd om aan advertenties te besteden.

 

Heb je vragen over display-advertenties: neem dan gerust contact met ons op.

Deel dit bericht:
Meer van

Max Schurer