Social mediastrategie: zo maak je ‘m!

15 september 2020 Sascha Boogerd

In de wereld van vandaag is het bijna onmogelijk te ontkomen aan het gebruik van social media. En dit geldt ook voor bedrijven en organisaties. Het handig inzetten van social media is onmisbaar om je doelgroep slim te targeten. Na het toeslaan van de coronacrisis, is het nog belangrijker om een sterke online positie te veroveren. Het aantal persoonlijke contactmomenten is immers nog verder afgenomen. Dan is het verleidelijk om als organisatie ‘gewoon’ maar te beginnen met social media, want hoe moeilijk kan dit nu eigenlijk zijn?

Natuurlijk is het een optie om zelf te experimenteren met het gebruik van sociale media. Wil je echter doelgericht en efficiënt te werk gaan? Dan is een social mediastrategie een echte must! Social media is meer dan enkel dagelijks content plaatsen en een aantal hashtags gebruiken. Met een vooraf bepaalde strategie haal jij het maximale uit de inzet van social media.

Lees verder voor de stappen die jij moet uitvoeren om een sterke social mediastrategie op te zetten.

Stap 1: bepaal je doelstellingen

Voordat je aan de slag gaat met het gebruik van social media, is het belangrijk dat je bepaalt welk doel je wil bereiken met jouw activiteiten op de social media platformen. Veelvoorkomende doelstellingen zijn: merkbekendheid, merkbetrokkenheid, meer verkeer naar de website, maar ook klantloyaliteit of juist puur sales.

 

Het is verstandig om je doelen zo concreet mogelijk op te stellen. Doelen die bijvoorbeeld uit te drukken zijn in cijfers. Op deze manier weet je naar welke statistieken je moet kijken om te zien of jouw strategie werkt. Denk hierbij aan een bepaald aantal volgers dat je wil behalen, een stijging in het interactiepercentage of een specifiek aantal nieuwe websitegebruikers. Bepaal naast de doelstelling ook in welke tijdsperiode je de doelstelling wil bereiken.

 

Afhankelijk van jouw doelstelling kun je KPI’s opstellen. KPI staat voor Key Performance Indicator en is een maatstaf waarmee je de prestaties van, in dit geval, de social media campagne kan meten. Het is verstandig de KPI’s op te stellen met behulp van de SMART-methode, zodat de variabele zo meetbaar mogelijk is.

Stap 2: bepaal je doelgroep

De tweede stap in het maken van een social mediastrategie is het bepalen wie je wil bereiken met jouw activiteiten op social media. Het bepalen van een doelgroep is belangrijk omdat je er op deze manier voor kan zorgen dat jouw content zo goed mogelijk is afgestemd op de beoogde doelgroep. Er zijn meerdere factoren waarop je de doelgroep kunt afstemmen. Denk hierbij aan: leeftijd, geslacht, geografie of interesses.

Stap 3: kies je platform(en)

In eerste instantie lijkt het misschien een goed idee om actief te zijn op zoveel mogelijk platformen zodat zoveel mogelijk mensen jouw content zien. Het is echter belangrijk om te kijken waar de doelgroep, waarop jij je op wil richten, actief is. Zit deze groep voornamelijk op LinkedIn of maken ze juist meer gebruik van Instagram?

De eerste stap die je maakt, is dus het verdiepen in waar jouw doelgroep te vinden is. In veel sociale mediarapporten is zelfs te zien op welke tijden je het beste content kunt posten om een maximaal publiek binnen jouw doelgroep te bereiken.

Het is, naast het juiste platform vinden waar jouw doelgroep actief is, ook van belang dat je content hierbij aansluit. Als je gebruik maakt van bijvoorbeeld Instagram of Pinterest, platformen gericht op visuele content, zorg er dan voor dat je gebruik maakt van visueel indrukwekkende content om op te vallen binnen dit platform en bij jouw doelgroep. Zo is LinkedIn bijvoorbeeld weer meer gericht op zakelijk, informatieve content.

Belangrijk is ook om te kijken waar jouw concurrenten actief zijn, oftewel; van welke platformen wordt gebruik gemaakt binnen jouw vakgebied?

social media

Stap 4: Budget en planning

Nu je hebt besloten op welke doelgroep en platformen jij je wil richten, is het tijd om een concreet plan te maken voor de activiteiten die je wil uitvoeren om jouw doelstelling te behalen. Bepaal hoeveel je organisch wil posten en hoeveel je wil uitgeven aan socials ads.

Om het zo overzichtelijk mogelijk te maken, is het aan te raden een contentkalender te maken. In dIe kalender hou je bij welke content op welk moment geplaatst moet worden. Op deze manier kun je er ook voor kiezen om een vaste structuur aan te houden in het posten van jouw content. Een contentkalender zorgt ervoor dat je minder snel content vergeet te plaatsen en dat er duidelijke deadlines zijn voor het maken van de content. Er zijn ook tools waarbij je social media posts vooruit kan inplannen, zodat ze geplaatst worden op de gewenste tijdstippen. Voorbeelden van deze tools zijn: Coosto, Later of Hootsuite.

Stap 5: het maken van content

Na het bepalen van je budget en het maken van een contentkalender is de volgende stap het daadwerkelijke maken van je content. Bepaal eerst hoe je jouw boodschap wil overbrengen. Wil je dit doen met tekst, een afbeelding, een video, of een combinatie hiervan?

 

Neem in de beslissing de voorkeuren van de doelgroep mee, onderzoek wat voor soort content het beste werkt binnen jouw doelgroep. Houd hierbij ook rekening met het platform waarop de content geplaatst wordt. Niet onbelangrijk is ook het budget dat je kan besteden aan het maken van de content en de tijd die je hiervoor hebt.

Stap 6: evalueer

Bij het opstellen van je doelstellingen heb je ook bepaald in welke tijd je deze doelstellingen wil bereiken. Analyseer je resultaten en stel je doelstellingen eventueel bij. Het kan zijn dat de periode die je hebt uitgetrokken om een doelstelling te behalen onrealistisch is of dat de huidige content niet zorgt dat de doelen bereikt worden. Als je KPI’s hebt opgesteld, is het makkelijk om te zien of jouw doelen behaald worden. Het is verstandig wekelijks of hooguit maandelijks je resultaten te monitoren.

 

Door de bovenstaande stappen te volgen zorg jij voor een goede start in het inzetten van jouw social media content. Het is belangrijk om altijd in de gaten te houden of jouw huidige social mediastrategie nog bijdraagt aan je doelstellingen. Wees niet bang je strategie af en toe bij te schaven of nieuwe dingen te proberen!

 

Hulp nodig bij het bepalen van jouw social mediastrategie? Onze social media specialisten helpen je graag!

Deel dit bericht: